בשנים האחרונות בעלי עסקים רבים בישראל מנסים לרכב על הגל של יום שישי השחור (Black Friday) בארה"ב ולהציע מחירי מבצע גם בארץ.
למרות שנקודתית בחלק מהמקומות המבצעים מצליחים בצורה לא רעה, עדיין לא נוצרת אותה ההתלהבות והאטרף שאנחנו רואים בארה"ב – תורים באורך קילומטרים, משמרות שינה לפני פתיחת החנויות וריקון מלא (אפשר להגיד ככה, נכון?) של המדפים בזמן המבצע.
אז למה כאן זה לא תופס?
אחת הסיבות לזה, היא שבארץ עדיין לא הבינו שבארה"ב אשכרה מורידים מחירים ועושים הנחות מטורפות!
רוב המוכרים בישראל עדיין משחקים ב"כאילו" – תחילה מעלים את המחיר לשמיים ורושמים מחיר "כאילו מקורי" גבוה, ולידו "הנחה" של 30% מהמחיר הגבוה. למעשה, אין כאן שום הנחה ענקית, כי המוצר ממשיך להימכר במחיר שהיה לו לפני שבוע או לעיתים עם הנחה קטנטנה ולא משמעותית.
עד כמה שאוהבים להגיד ש"הצרכן מטומטם" (וזה כנראה מה שחושבים הרבה בעלי עסקים), היום הצרכנים לא כל כך טיפשים. בעזרת חיפוש קצר באינטרנט, תוך 3 דקות אפשר למצוא מה המחיר האמיתי שהמוצר נמכר בו במקומות אחרים, ולגלות שההנחה שמציעים, אינה הנחה כלל, אלא משחק ב"כאילו".
זה הורג את האמון של הצרכנים במבצעי Black Friday הישראליים.
כבר נתקלתי בכמה מקומות בפייסבוק, שגולשים חושפים את התרמית כאשר בעלי חנויות רושמים מחיר מוגזם ולא מציאותי (כאילו זה המחיר המקורי), ואז מציעים הנחות למחיר הזה.
אני יודע שבשביל הרבה בעלי חנויות, נראה שבלתי אפשרי לחתוך את המחירים בחדות כמו שעושים בארה"ב. עבורם זה יהיה למכור בהפסד. יחד עם זאת, יש 3 דרכים שמאפשרות למכור עם הנחה של 30%-40% מתחת למחיר השוק ועדיין להרוויח. אני אספר עליהן בפעמים הבאות.
ומה דעתכם על Black Friday בישראל?
האם זה יכול לצאת אל הפועל, ואם כן, מה צריך כדי שזה יקרה?