כיצד לקבוע מטרות ויעדים לשנה הקרובה

אנחנו בתחילתו של השבוע השני של שנה חדשה ולפנינו כמעט 12 חודשים מלאים של חיים מלאי הפתעות עד לסוף השנה הנוכחית. בקרב אנשים רבים תחילת שנה חדשה מסמלת התחלות חדשות, חיים חדשים ואפשרות להגשים חלומות שלכאורה היו בלתי אפשריים בשנה הקודמת. דווקא בתקופה הזו עושים את התכנונים לשנה הקרובה וזו הזדמנות לקבוע כיצד החיים שלך ייראו בשנה זו.

אנשי עסקים יודעים טוב מאוד שהצלחת העסק שלהם תלויה הרבה במטרות שהם מציבים ובאבני הדרך שיש לתכנן במסלול ההתקדמות לקראת השגת המטרות הרצויות. כך הדבר בכל תחום בחיים, בו רוצים להגיע להישגים ולתוצאות חדשות.

הסיכוי שהמטרות שלך יושגו עולה פי כמה וכמה, ברגע שהמטרות רשומות על דף ונמצאות אצלך מול העיניים. המטרות שלך, אלו הזרעים שאתה זורע באדמה והם יצמחו במהלך השנה. אם אינך מציב לעצמך מטרות, אם אינך זורע זרעים, לא יהיה לך מה לקצור במהלך השנה. אולי רק עשבים שצמחו במקרה. זה בדיוק כמו שאנחנו אומרים בקורס אומנות הפיתוי: "אם לא תדע לאן אתה רוצה להגיע, אתה תגיע לאנשהו, אבל אף אחד לא יבטיח לך שזה יהיה מקום שאתה תהנה להיות בו, מכיוון שלא לקחת אחריות להגיע למקום שבו אתה רוצה להיות."

אז בוא תעשה תרגיל ממש עכשיו. קח דף ועט ורשום 3 סוגי של מטרות. מטרות לשנה הקרובה, מטרות לחצי השנה הקרובה ומטרות לחודש הקרוב. צריכות להיות לך 3 כותרות, שמתחת לכל אחת מהן רשומות המטרות לתקופה שהכותרת מתארת.

כאשר אתה בוחר לעצמך את המטרות לשנה הקרובה, חשוב על מטרות שבאמת מדליקות אותך. שאתה תהנה לקום כל בוקר עם המחשבה "מה עוד אני יכול לעשות היום כדי להשיג את המטרה", שתרגיש מאותגר להתקדם עוד צעד אחד לקראת המטרה. לכן, חשוב על הדברים שאתה באמת רוצה להשיג ואל תנסה לאמץ רעיונות שראית אצל מישהו אחר, אבל הם לא באמת מדליקים אותך.

הדף שלך צריך להיראות כך:

מטרות שאני מתחייב להשיג עד סוף 2010:
(רשום כאן את המטרות שברצונך להשיג עד סוף השנה. רשום לפחות 3 מטרות גדולות)

מטרות ביניים (שנגזרות מהמטרות השנתיות) שאשיג עד אמצע 2010:
(רשום כאן את מטרות הביניים שיהוו את אבני הדרך למטרות הגדולות שרשמת למעלה ושאותן עליך להשיג במהלך חצי השנה הקרובה. עבור כל מטרה גדולה שרשמת בסעיף הקודם, רשום כאן לפחות 2 מטרות ביניים. כך יוצא שאם בסעיף הקודם רשמת 3 מטרות סה"כ, אז כאן יהיה עליך לרשום לפחות 6 מטרות ביניים.)

מטרות שאתה מתחייב להשיג ודברים שאתה מתחייב לבצע עד סוף החודש הקרוב:
(רשום כאן את המטרות לחודש הקרוב ויותר מכך, רשום כאן את הדברים שאתה מתחייב לעשות במהלך החודש הקרוב ויהוו את אבני הדרך למטרות הביניים שרשמת למעלה. רשום לפחות 3 מטרות. בסוף כל חודש תוכל לעדכן את הסעיף הזה עם המטרות לחודש הנוכחי.)

לאחר שתסיים למלא את כל המטרות על הדף, תלה אותו על המקרר או בכל מקום אחר שבו תראה אותו בקביעות (אולי אפילו עדיף לתלות אותו בשירותים – שם בטוח יהיה לך זמן לקרוא אותו).

אחת הדרכים הטובות ביותר להיות מחויב למטרות שלך, היא להתחייב בפני אחרים לדברים שאותם תשיג במהלך השנה. ככל שמספר האנשים שבפניהם תתחייב ושידעו על המטרות שלך יהיה גדול יותר, כך תהיה לך יותר מוטיבציה להשיג את המטרות. יש לזה אפקט פסיכולוגי – כאשר אתה מתחייב בפני אחרים, המחויבות שלך כלפי עצמך גדלה. אם יש לך בלוג, אני מאוד ממליץ לך לפרסם שם את המטרות שלך לשנה הקרובה ולעדכן על ההתקדמות בדרך אליהן.

במאפי פתחנו את פורום הגשמת החלום שלי שבו כל אחד יכול להכריז על המטרות שלו לשנה הקרובה ובמהלך השנה לעדכן על ההתקדמות שלו לקראת המטרות, על המכשולים שהוא נתקל בהם וכיצד אתה מתגבר עליהם. המשתתפים האחרים בפורום יכולים לעזור בהתקדמות, לתת רעיונות, לייעץ, לשאוב השראה מההתקדמות של אחרים ואף להצטרף אחד לשני בעת התגברות על מכשולים משותפים.

בצע עכשיו את התרגיל שרשמתי למעלה:
א. רשום על דף את מטרותיך לשנה, חצי שנה והחודש הקרוב, ותלה אותו במקום נראה לעין.
ב. אם יש לך בלוג אישי, פרסם בו את המטרות שלך ודאג לעדכן בקביעות על ההתקדמות לקראתן.
ג. אם פרסמת את המטרות שלך באינטרנט, רשום בתגובה לפוסט זה את הקישור למטרות שלך. אני אשמח לקרוא אותן.
בסוף כל חודש תוכל לעדכן את הסעיף הזה עם המטרות לחודש הנוכחי.

תגובות

תגובות

One comment

  1. יגאל אתה פשוט – שטארק = חזק [באידיש] כותב יפה חכם ולענין

    גם אני תמיד חשבתי על ההבדל בין המצליחנים ללוזרים וזה פשוט מדהים לראות שאנשים בעלי כישורים ואינטלגנציות נמוכים יותר מאחרים יצליחו הרבה יותר מהם, באם הם מצליחנים והאחרים לוזרים

    תמשיך לכתוב אתה כותב מעולה
    משה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *