ריפריימינג (ריפריים) - שליטה במשמעויות ובתפיסה של אנשים - יגאל שטארק - סודות השיווק בפעולה

ריפריימינג (ריפריים) – שליטה במשמעויות ובתפיסה של אנשים

אנשים תמיד נותנים משמעות לכל דבר שקורה בחיים שלהם. כל מאורע בחיינו, זה בסך הכל משהו שקרה. אנחנו אלו שבוחרים איזו משמעות להוסיף לו. אנו תמיד מסתכלים על דברים ומאורעות בחיינו בתור משהו טוב, רע, מזיק, מועיל. על כל מאורע אנחנו תמיד מלבישים משמעות ומתייחסים למאורע זה בהתאם למשמעות שייחסנו לו.

הנה כמה דוגמאות:
עובדה: העובד החדש עובד לאט -> משמעות חדשה: הוא עובד לא מועיל.
עובדה: יש לי קרחת -> משמעות חדשה: בחורות לא ירצו להכיר אותי.
עובדה: הילד מאוד עקשן -> משמעות חדשה: זה רע.
עובדה: בחורה נפנפה אותי -> משמעות חדשה: המצב על הפנים. אני בבעייה. בחורות לא רוצות אותי.

כלו אלו דוגמאות למה שקורה במציאות והמשמעויות שאנחנו מוסיפים לזה. כמובן שלכל מאורע היה אפשר להוסיף משמעות אחרת או להסתכל בזווית ראייה שונה על הסיטואציה, אבל יש לאנשים מנגנון שמוסיף משמעויות בצורה אוטומטית על סמך הערכים והאמונות שלהם. משמעויות אלו יקבעו איך האדם ינהג ואיזה החלטות יקבל.
אפשר לראות שלמאורע בפני עצמו, אין משמעות, פרט למשמעות שאנו מוסיפים לו.

ריפריימינג, זוהי טכניקה שמאפשרת "לשחק" עם משמעויות וערכים של מאורעות בחיינו ובחיי אנשים אחרים. טכניקה זו מאפשרת לא רק לשנות מיידית את התפיסה שלי לגבי דברים כלשהם, אלא גם תפיסה של אנשים שאני מתקשר איתם. זאת אומרת שתוך כדי שיחה, אני יכול לגרום לאדם אחר להתחיל להתייחס לדברים בצורה שונה ובעקבות כך לקבל החלטות שונות. אני יכול לגרום ללקוח להתחיל להעריך את המוצר ולרצות לקנות אותו או לגרום לבחורה לחשוב שלצאת איתי היום בערב, זה בדיוק מה שהיא צריכה עכשיו.

ריפריימינג יכול להיות מכוון לעצמי או למישהו אחר
כאשר אני רוצה לשנות תפיסה, משמעות או שיפוט שאני נתתי או נוהג לתת למאורע כלשהו, אני אעשה ריפריימינג עצמי.
כאשר אני רוצה לשנות תפיסה, משמעות או שיפוט של אדם אחר לגבי משהו, עלי לגלות את אותה המשמעות שהוא מייחס לדבר, ולשנות אותה. מייד אסביר כיצד עושים זאת.

שינוי משמעות או שיפוט כלשהו אצל מישהו אחר, ייעשה בדרך כלל במהלך התקשורת איתו. ברגע שהוא יגיד בקול משפט, הנושא משמעות או שיפוט בצורה ישירה או מרומזת, אני אוכל להתבסס על משפט זה על מנת להקנות למאורע משמעות חדשה.

נחזור לדוגמאות:
– יש לנו עובד, שעובד ממש לאט (יש כאן משמעות מרומזת, שעבודה איטית אינה טובה).
– הוא כנראה אדם שחשוב לו לבצע את העבודה שלו ביסודיות (הוספת משמעות חיובית).

– התחלתי להקריח וזה לא טוב (יש לאדם האומר זאת, תפיסה שלילית לגבי הקרחת שלו).
– נשים מאוד נמשכות לקרחת. עכשיו כל הבחורות שאוהבות גברים קרחים יהיו שלך (מצביעים על היתרונות של הקרחת שלו).

– הילד מאוד עקשן (נאמר בצורה שמרמזת שזה לא טוב).
– זאת תכונה מצויינת שתאפשר לו להשיג את כל מה שהוא ירצה בחיים (הוספת משמעות חדשה).

– בחורה נפנה אותי היום, כאשר ניסיתי להתחיל איתה (מצביע על אכזבה).
– מצויין, זאת הזדמנות ללמוד איך לא לעשות זאת בפעם הבאה. להבא תוכל להשתפר (הוספת משמעות שמראה את הרווח שבדבר. מתמקדים ברווח ולא בהפסד שבדבר).

ריפריימינג זוהי דרך לשנות את מיקוד תשומת הלב שלנו כך, שבעקבות התפיסה החדשה אנחנו נרגיש או נתנהג שונה. הרבה פעמים האדם אינו רואה משמעויות נוספות פרט למשמעות שהוא נתן בצורה אוטומטית לעניין, ועצם זה שנצביע על משמעויות נוספות יכול להביא אותו להתלהבות ושמחה.

ריפריימינג נקרא כך מהמילה האנגלית פריים (שינוי מסגרת). תוך שאנו משאירים את עיקר התוכן, אנו משנים את המסגרת דרכה אנו מסתכלים אל הדבר וגם תמונה בלוייה שתמצא בתוך מסגרת מזהב, תתחיל להיראות אחרת והערך שלה בעיינינו ישתנה.

ישנן 2 טכניקות בסיסיות לביצוע ריפריימינג, עליהן אני אפרט כאן, ועוד מספר טכניקות יותר מסובכות, עליהן אני אכתוב בעתיד.

ריפריימינג משמעות
בריפריימינג מסוג זה, ברגע שאנחנו מגלים שהאדם מוסיף שיפוט שלילי למאורע, כל מה שעלינו לעשות, הוא להגיד לו ישירות, משמעות נוספת, חיובית.

דוגמאות:
– אני מתעצבנת כאשר הבת שלי אינה מקשיבה לי.
– זה אומר שהבת שלך גדלה והופכת לעצמאית.

– פוטרתי. אני חסר עבודה.
– זו הזדמנות מצויינת למצוא עבודה הרבה יותר טובה.

– אני יותר מדי זמן מבזבזת על עצמי.
– זה סימן שאת משקיע בעצמך, במקום להתעסק בשטויות.

חשוב לקלוע למערך האמונות של האדם, כאשר אנו מראים לו משמעות נוספת שהוא התעלם ממנה. במידה והמשמעות החדשה נוגדת את האמונות שלו, הריפריימינג לא יעבוד.

ריפריימינג הקשר
במצב זה אנו לא נותנים ישירות משמעות חדשה לנאמר, אלא מחפשים את ההקשר, בו למאורע תהיה משמעות שונה, הרבה יותר חיובית.

אני אדם שתקן.
– מנהלים מאוד מעריכים אנשים שלא מדברים יותר מדי.
– זה אומר שאפשר לסמוך עליך ולספר לך סודות.

עלינו לדעת בוודאות את המשמעות והשיפוט שהאדם מוסיף למאורע. למשל אם בחורה אומרת שהיא מרגישה לא בנוח, כאשר גבר מסתכל עליה, איננו יודעים מה המשמעות שהיא מוסיפה לכך. יכול להיות שהיא לא מרגישה בנוח בגלל שהיא חושבת שהוא רוצה אותה בהקשר מיני, אבל יכול להיות שהיא מרגישה לא בנוח, כיוון שחוששת שאינה נראית טוב ברגע זה. עבור כל אחד מהאפשרויות הללו, נציע ריפריימינג שונה.

הגבול בין ריפריימינג משמעות להקשר, יכול להיות די דק ולא תמיד קל להגיד לאן נוטה הריפריימינג הנוכחי. בדרך כלל אנו נמצא דרך לעשות ריפריימינג לסיטואציה בשתי השיטות.

ועכשיו בנימה קצת יותר אזוטרית
בכל דבר שקורה בחיינו, אנחנו מרוויחים משהו אחד ומפסידים משהו אחר. לא קיים שלילי ללא חיובי ולא קיים חיובי ללא שלילי.
אנשים שמרגישים ממורמרים, מתוסכלים, עצובים או מדוכאים, אלו אנשים שבדרך כלל ממקדים את תשומת הלב שלהם בדברים השליליים של מאורעות חייהם ומתעלמים מהרווחים שבאים ביחד עם אותם המאורעות.

תגובות

תגובות

3 comments

  1. אחלה נושא, גישה חיובית או חצי הכוס המלאה גם יכול להיחשב ככותרת.

    אהבתי זאת ותמיד נהגתי לדבר חיובי.

    כנראה שמשכתי זאת לחיי כדי להזכיר לעצמי שהחיובית שבי רוצה לשוב.

  2. אפשר לסכם את הפוסט שלך במשפט "להסתכל על חצי הכוס המלאה". זאת הכוונה?

    • אני חושב שזה קצת יותר מורכב. העניין הוא לא רק להתמקד על חצי הכוס המלאה, אלא לעשות מניפולציה על התודעה שלך שתגרום לשינוי משמעות של אותם הדברים שנראו שליליים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

מדריך: שיווק טרויאני

איך לקבל יותר לקוחות בלי
להוציא יותר כסף על פרסום

הכנס את המייל שלך וקבל מיידית ובחינם את המדריך:

לעולם לא נשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלך חוץ מאשר לשלוח את התכנים שלנו!

תגובות

תגובות

קראו את הפוסט הקודם:
לשתות קפה ולהגיע למיטה עם הדייט

לפני ארבעה ימים הייתי אחד המרואיינים לכתבה בוואלה!, לקראת ט"ו באב. הכתבה היא למדור "קפה" של וואלה!. כן, קיים מדור...

סגור

Powered by moviekillers.com