כאשר שני אנשים מדברים על אותו הדבר, זה בכלל לא אומר, שהם מדברים על אותו הדבר - קסם התפישות - יגאל שטארק - סודות השיווק בפעולה

כאשר שני אנשים מדברים על אותו הדבר, זה בכלל לא אומר, שהם מדברים על אותו הדבר – קסם התפישות

ב – NLP קיימת הנחת יסוד האומרת, שתפיסת המציאות שלך, אינה זהה למציאות ואינה המציאות עצמה.
לשם פשטות, אנשי המדע הזה קראו לה "המפה אינה שטח", כדי להראות מטאפורית שכל מפה תמיד בא להציג היבטים מסויימים של שטח (מפה טופוגרפית, מפת כבישים, מפת מזג האוויר), אך לא את כל הדברים הקיימים בשטח. כך גם התפיסה שלנו, יכולה לכלול רק היבטים מסויימים של המציאות, הרבה פעמים תוך כדי עיוותים חזקים, אך לא את המציאות עצמה.

אם נחפור טיפה יותר לעומק, נראה שישנם מספר פילטרים, שמרכיבים את תפיסת המציאות שלנו.

הנה כמה מהבסיסיים ביותר:

1. משמעות המילים עבורנו
כאשר למדנו את המילים שבשפה, עשינו תהליך של תיוג, בו קראנו לתופעות, חוויות ועצמים בשמות שונים. בדרך כלל בעזרת האנשים המבוגרים שהיו לידנו, בעת שנחפשנו בפעם הראשונה לאותו הדבר, לו הוצמד שם כלשהו. למשל כל אחד מאתנו למד לראשונה את המילה "פחד", אבל כל אחד למד אותה בהקשר טיפה שונה. יכול להיות שעל אחד נבח כלב והוריו אמרו לו "אל תפחד", והוא קישר את החוויה הזו לפחד, ומישהו אחר שהקשיב לסיפור על קפיצת באנג'י שהדוד שלו עשה במזרח ושמע אנשים האומרים כי זה מפחיד, קישר את החוויה שקיבל בעת שמיעת הסיפור, למילה זו.

התהליך הזה עבר על כך מילה שלמדנו במהלך חיינו. לכן כאשר אנו מדברים, בעת שימוש במילה, אנו למעשה מתכוונים בעיקר לאותה החוויה, התופעה או שם העצם, אליו נחשפנו בפעם הראשונה, כאשר שמענו את המילה.
מכאן אפשר להבין, שכאשר אנו מדברים עם מישהו ומשתמשים איתו באותן המילים, אנו למעשה מתכוונים לדברים שונים.

אחת מהיכולות המופלאות של המוח, היא היכולת לעשות הכללה או קטגוריזציה. זאת אומרת לקחת תופעה חדשה, אליה נחשפנו בפעם הראשונה, למצוא במערכת העצבית שלנו משהו עם מאפיינים דומים ולשייך את התופעה החדשה כחלק מקבוצה של תופעות מוכרות.
לשם דוגמא ניקח שולחן שאנו רואים לראשונה ואינו דומה לשולחנות שראינו בעבר, מבחינת עיצוב הצבעים, הפינות ושאר הקישוטים שיש עליו. איך אנו יודעים לקרוא לזה שולחן, הרי זו הפעם הראשונה שנחשפנו למשהו שנראה בצורה בדיוק כזו? אנו מחפשים במערכת העצבית שלנו משהו עם מאפיינים דומים (4 רגליים בפינות של קרש שמחבר ביניהן), משייכים את התופעה החדשה לקטגוריית השולחנות בגלל המאפיינים הדומים ומעבירים את התיוג שנעשה לראשונה על שולחן שנראה אחרת, גם לשולחן הזה. זהו תהליך ההכללה – שימוש במאפיינים אחרים, כדי שנוכל להטיל את אותן המילים, על תופעות טיפה שונות.

יכולת הקטגוריזציה מאפשרת לנו לתקשר עם אנשים אחרים, כאשר אנו משתמשים באותן המילים, אבל למעשה כל אחד מאתנו מתכוון לחוויה שונה וייחודית שהוא עבר בחייו, כאשר ביצע את תהליך התיוג למילה.

2. סולם הערכות
לכל אחד מאתנו יש תפיסה שונה לגבי הטוב והרע שבתופעות וארועים שונים בחיינו.
לכל אחד מאתנו יש הערכה שונה לגבי יוקרה של פריטים, מעשים או צורת חיים.
לכן עבור מישהו אחד נסיעה מהירה במכונית יכולה להיחשב כמשהו רע, כאשר למישהו אחר, היא יכולה להיחשב כמשהו מגניב. אנחנו מסתכלים על אותו הדבר, אך סולם הערכות שונה, גורר ליצירת משמעות שונה של אותה התופעה וכתוצאה מזה להרגשה שונה שאנו חווים, כאשר משתתפים, מדברים או נחשפים לתופעה בצורה כלשהי.

3. מיקוד באספקטים שונים של החיים והתעלמות מאספקטים אחרים
לכל אחד יש את תחומי העניין שלו ואין לו תחומי עניין שיש לאחרים.
לכל אחד יש את הדברים בהם הוא מבין יותר טוב ואת הדברים בהם הוא מבין טוב פחות.
כל אחד מתמקד יותר בדברים שמעניינים אותו ובהם הוא מבין, ומתעלם מהדברים שלא מעניינים אותו ובהם אין לו הבנה וידע רב. לכן כאשר לארוע טכנולוגי בגני תערוכה יבואו שני אנשים, שהחד מתעניין בפיקאפ והשני במחשבים, אז כל מה שיראה שם הראשון, זה בורות שאפשר להתחיל איתן, כאשר השני בכלל לא ישים לב לקיומן, אך מייד יראה על איזשהו דוכן ניקח את הטכנולוגיה החדשה שהביאו מחו"ל.
זוהי גם הסיבה, בגללה קשה לנו לדבר עם אנשים שמגיעים "מעולם אחר", יש להם תחומי עניין ומיקוד שונים בחיים. למישהו מהרצליה פיתוח שעוסק בניהול חברת סטארטאפ, יהיה קשה מאוד לתקשר עם ערס דרום תל אביב, שחי את חייב סביב כדורגל, גרעינים ועבודה בעבודות מזדמנות. התפיסה של כל אחד מהם מכוונת לדברים מאוד שונים שקיימים במציאות.

4. מצב רוח נוכחי
זהו אחד הפילטרים שמשפיע על שאר הפיליטרם. בגלל מצבי רוח משתנה, יכול להשתנות סולם הערכים שלנו, ונראה הכל באור שחור או להיפך. בגלל שינוי במצב הרוח, אנו יכולים לזנוח אספקטים מסויימים של החיים ולהתמקד באספקטים אחרים. במצבי רוח קיצוניים (התלהבות חזקה, דיכאון וכד'), קשה לנו להיות אנליטיים ולהסתכל אל העולם שנמצא מחוצה לנו, אלא אנו ממוקדים בעיקר בהרגשה הפנימית.

אלו הם 4 פילטרים מאוד בסיסיים (יש עוד הרבה) שמעצבים את תפיסת המציאות שלנו בכל רגע ורגע. בלתי אפשרי למצוא שני אנשים שמסתכלים על המציאות באותה הצורה או אפילו בצורה קרובה. אין שני אנשים שיש להם את אותה המפה (הצורה בה הם מסתכלים עכשיו על המציאות), אלא כל אחד מסתכל על המפה שיש אצלו כרגע ביד ומתפעל, למה הוא רואה סימני הרים, כאשר השני מסתכל בדיוק על אותו המקום במפה שלו ורואה סימני כבישים.

ועם כל ההקדמה הארוכה הזאת, אני רוצה להגיע למסקנות שהן החלק החשוב בפוסט הנוכחי:

1. יש אנשים שקשה לנו למצוא איתם שפה משותפת ויש כאלה שזה קורה במיידי ובקלות איתם. זה תלוי עד כמה המפות שלנו דומות ועד כמה תפיסת העולם ואוסף תחומי העניין שלנו דומים לשלהם.
2. אתה לא יכול להכיר מראש את המפה של האחר.
3. לאחר תמי יש מפה אחרת. צריך לכבד את זה ולקחת בחשבון.
4. בכל ויכוח, שניכם תמיד טועים באותה המידה ותמיד צודקים באותה המידה.
5. לא קיים שום דבר אובייקטיבי, אלא רק דעה אישית.
6. את המפה שלך אפשר (ומומלץ) להרחיב ידנית! (על זה אכתוב מתישהו בעתיד)
7. ככל שתרחיב את המפה שלך למימדים כאלה, שהיא תכלול מפות של אנשים אחרים, כך יהיה לך יותר קל למצוא שפה משותפת עם יותר אנשים שונים.
8. אתה לא חייב לאמץ מפות של אחרים ולראות אותן כנכונות, מספיק להכיר אותן, כדי שיהיה לך יותר קל לתקשר עם האחרים.

עד כאן להיום, בנושא הנחות היסוד של NLP. זה היה על קצה המזלג על אחת מהנחות היסוד הפופולריות ביותר. ישנן כמה עשרות כאלה :)

אם אתה לא רוצה לפספס את הפוסטים המעניינים הבאים בנושא NLP, השאר את המייל שלך בתיבה בצד ימין למעלה.

תגובות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

קראו את הפוסט הקודם:
המעטפת החיצונית והמנגנון הפנימי של העסק, בשירות ההגנה מפני מתחרים (או למה טיפשי להעתיק מגופים אחרים כחלק מאסטרטגית שיווק באינטרנט)

ממבט ראשון על אתר אינטרנט של גוף עסקי, ניתן להגיד מייד שני דברים: א. האם האתר באמת עושה את העבודה,...

סגור

Powered by moviekillers.com