7 חטאים של עיצוב אתר שהורגים את המכירות שלך

איך אסור לעצב אתר שיווקי

אני מקווה שאתם יודעים שלא היופי של אתר האינטרנט הוא זה שקובע את כמות הכסף שתרוויחו בעזרתו. יש כמה כללי יסוד שיכולים להביא מכירות מטורפות גם לאתר מכוער (אם שומרים עליהם) או להפוך לכישלון צורם גם את האתר הכי יפה שיש.

מעט מאד מעצבי אתרים מודעים לכל 7 העקרונות האלה וכתוצאה מזה בונים אתרים שנראים יפה לעין, אבל "עובדים" גרוע בתור סוכן המכירות שלכם.

אבל הנה החדשות הטובות.

העקרונות שנוגעים לעיצוב האתר מאוד פשוטים, וברגע שתבינו אותם, תוכלו בקלות לבדוק עד כמה המעצב שלכם עושה עבודה טובה או עושה לכם עוול, וכמובן תוכלו לכוון אותו כדי לקבל אתר שבאמת מייצר מכירות.

טעות מספר 1 – גופנים (פונטים) קטנים מדי

הטעות הזו נובעת מכך, שלאורך שנים היה סטנדרט של גופן בגודל 12px (כמות הפיקסלים לגובה) עבור טקסט רגיל. זה הגודל שהוגדר ברוב האתרים ורבים ממשיכים להגדיר אותו גם היום. יש סיכוי טוב שגם באתר שלכם זהו הגודל.

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, לקרוא טקסט שכתוב בגופן 12px מתחיל להיות יותר ויותר קשה. הרזולוציה במסכים (מסכי מחשב, טאבלטים, סמארטפונים) עולה והאותיות הופכות לקטנות יותר. כמות המידע באינטרנט עולה והגולש מעדיף לקרוא את מה שיותר נוח ומעניין.

האינטרנט הפך לשדה קרה על תשומת הלב של הגולש.

כדי לנצח בקרב הזה, צריך לספק תוכן שהוא גם מעניין וגם נוח לקריאה או צפייה. אם אתם מספקים תכנים מעולים אבל לא נוחים לקריאה, כל העבודה שלכם יורדת לטמיון.

היום גודל הגופן הסטנדרטי בתור מינימום הוא 14px. יש חברות שהגדילו את גודל הגופן עד ל-16px ואף 18px, ואת הכותרת עד ל 35-40px.

אל תחששו מגופן גדול מדי עבור הטקסט העיקרי שלכם. להיפך, עליכם לחשוש מכך שיהיה קטן מדי, כי זה משפיע ישירות על כמות המכירות שלכם – אם אנשים לא יקראו את זה, הם לא יקנו כלום ויעברו לאתר אחר, נוח יותר.

טעות מספר 2 – סליידר בעמוד הראשי באתר

אחת הטעויות הנוראית, היא להשתמש בסליידר בעמוד הראשי של האתר. אני יודע שאתם אוהבים לקבל נתונים מהימנים של מחקרים והוכחות למילים שלי, אז הנה כמה נתונים מעניינים.

אוניברסיטת Notre Dame ביצעו ניסוי. הם שמו סליידר עם 5 שקפים והנה התוצאות שהם קיבלו:

שימו לב! רק 1% מהאנשים הקליקו על הסליידר כדי לעבור בין ההצעות, בזמן ש-84% מהאנשים הקליקו רק על השקף הראשון בסליידר.

כאשר הסליידר החליף את השקפים בצורה אוטומטית כל כמה שניות, עדיין רוב ההקלקות היו על השקף הראשון, כאשר רק כ-10% מהאנשים לחצו על אחד השקפים האחרים.

אז מה יש לנו?

הסליידר "הורג" את האפשרויות הנוספות שהוא מציג מעבר לאפשרות הראשונה. לא יותר פשוט לשים את ההצעה הכי טובה והחשובה שלכם בעמוד הראשי (במקום הסליידר) ואת שאר המידע לפזר במקומות אחרים באתר, שמתאימים מבחינה אסטרטגית למסלול הגלישה שאתם מתכננים עבור הלקוח שלכם?

תשכחו מהסליידר. אם יש לכם אותו בראש העמוד הראשי – הסירו והחליפו אותו בהצעה אחת, הכי אטרקטיבית.

טעות מספר 3 – ניגודיות (קונטרסט) נמוכה בין הגופן לרקע

נחזור שוב לגופנים. יש מעצבים שמנסים לעשות שילוב מקורי בין צבע הרקע של העמוד, לצבע הגופן. ברוב המקרים – המקוריות הורסת את השימושיות.

זה בערך כמו לקחת חבית דלק, לשפוך על הכסף שלכם ולהצית.

זכרו: גופן כהה על רקע בהיר עובד הכי טוב. אפשרות נוספת אך פחות טובה – גופן בהיר על רקע כהה.

במחקר שנערך על ידי קים הריסון (מייסד חברת Century Consulting) בנושא "השפעה על קריאה בניגודיות הפוכה", גילו ממצאים מדהימים עבור כל נושא השיווק באינטרנט.

הנה מסקנות המחקר בקצרה:

  • טקסט שחור על רק לבן: 70% קראו בקלות, 19% קראו סביר, 11% התקשו לקרוא.
  • טקסט לבן על רק שחור: 0% קראו בקלות, 12% קראו סביר, 88% התקשו לקרוא.
  • טקסט לבן על רק סגול: 2% קראו בקלות, 16% קראו סביר, 82% התקשו לקרוא.
  • טקסט לבן על רק כחול מלכותי: 0% קראו בקלות, 4% קראו סביר, 96% התקשו לקרוא.

מסקנה: האפשרות הטובה ביותר היא צבע שחור על רקע לבן.

לעיתים צבע טקסט בהיר על רקע כהה נראה טוב מאוד מבחינת היופי, אבל אתם מסתכנים כאשר משתמשים באפשרות הזו. היו זהירים ובצעו את הבדיקות שלכם.

טעות מספר 4 – רווח לא פרופורציונלי בין השורות

גובה השורה (שמשפיע על הרווח בין השורות), זה אחד הדברים הנפוצים ביותר שרוב מפתחי ומעצבי האתרים מתעלמים ממנו. מעט מאוד מעצבים מבינים את חשיבות הנושא הזה, ויכולים בעזרת העין לקבוע את גובה השורה האופטימלית. לצערנו, יש מעט מעצבים שמבינים בזה…

קריס פירסון מ-DIYThemes פיתח מחשבון מיוחד שנקרא "Golden Ratio Typography Calculator", שמאפשר למצוא את גובה השורה האופטימלי עבור האתר שלכם.

אתם מכניסים את גודל הגופן, את רוחב העמוד ומספר האותיות הרצוי בשורה והמחשבון מציג לכם אפשרויות מומלצות. ככה זה נראה:

זה באמת מועיל. פשוט היכנסו ובדקו את הגדרות גובה השורה באתר שלכם, לעומת מה שממליץ המחשבון.

טעות מספר 5 – שורות רחבות מדי

חטא נוסף של מעצבי אתרים, אלו שורות טקסט רחבות מדי. מחקר של Baymard Institute, מצא שהרוחב האופטימלי של שורה הוא 50-60 תווים. כל מה שמעל ל-75 תווים, הופך להיות פחות נוח לקריאה עבור האדם הממוצע.

אם תפתחו עיתון מודפס, תגלו שכל הכתבות בנויות בצורת 3-4 עמודות צרות ולא בצורת משפטים רחבים לאורך כל העמוד. מדובר בדיוק על אותו ההיגיון – לאנשים קל יותר לקרוא שורות קצרות.

משום מה, מרבית המעצבים מתעלמים לחלוטין מהעובדות הפשוטות האלה. המטרה שלכם – להזכיר זאת למעצב שלכם.

טעות מספר 6 – חסרה הדגשה נכונה של קריאה לפעולה

הכוונה היא לצבע שבו משתמשים כאשר עושים את הקריאה לפעולה. זה נראה מאוד בנאלי, אבל עדיין רבים טועים כאן.

הנה כמה כללים מרכזיים שבהתאם אליהם צריך להיראות כפתור ההזמנה/ההרשמה באתר שלכם:
1. הוא צריך להתבלט כדי למשוך תשומת לב.
2. הוא צריך להתאים לשאר הצבעים באתר ולא להיכנס לקונפליקט איתם.
3. הצבע של הכפתור צריך לבלוט על פני הרקע (כפתור בצבע כחול כהה על רקע כחול בהיר, זה לא רעיון טוב).
4. הצבע של כפתור הקריאה לפעולה לא צריך להופיע על אלמנטים אחרים שנמצאים בקרבת מסך אחד לכפתור. זה אומר שרק לכפתור יש את הצבע הזה. אוקיי? 🙂

הביטו לדוגמא על אחד מעמודי הנחיתה שלי. כפתור ההרשמה, הוא הדבר היחיד על המסך בעל צבע צהוב:

טעות מספר 7 – הפרה של חוקי עיצוב בסיסיים

בעיצוב יש שורה של כללי בסיס. למשל אתרים באנגלים נהוג לקרוא, בדומה למילים באנגלית, משמאל לימין. אדם אשר נכנס לאתר באנגלית, מתחיל את הסריקה שלו מהפינה השמאלית העליונה. לכן שם נהוג למקם את הלוגו, הסלוגן. את התפריט נהוג לשים בצד ימין, מכיוון שזה המקום השני שאליו מסתכל הגולש.

אותו הדבר בעברית, אבל בדיוק להיפך – הקריאה היא מימין לשמאל, התפריט יהיה לרוב בצד שמאל, כדי לא להפריע לקריאה השוטפת של התוכן.

אבל יש מעצבים יצירתיים, שבטוחים שיכולים להמציא משהו מקורי, טוב יותר. כתוצאה מזה, במקום להשתמש בהבנה של הרגלי קריאה שכבר קיימים אצל אנשים, הם ממציאים ממשק חדש שמרתיע את מי שלא רגיל אליו.

העניין הוא לא ביצירתיות, אלא בפסיכולוגיה האנושית, בהרגלים, בדרך שבה עובד הזיכרון והמוח כאשר הוא קולט ומעבד מידע. זה אחד הדברים שבהם אין צורך להמציא את הגלגל.

היזכרו בכל התגובות העויינות שמגיעות בכל פעם שפייסבוק משנים את איך שהטיימליין נראה. לאנשים לוקח זמן להתרגל, ואם האתר שלכם אינו פייסבוק שאנשים "נאלצים" להישאר בו לאורך הרבה זמן והרבה ימים, כל ממשק שונה ממה שאנשים רגילים אליו, יפגע במכירות שלכם.

אל לעשות את הטעויות הבסיסיות האלה.
בהצלחה!

תגובות

תגובות

2 comments

  1. ביאסת עם הקטע של הסליידר… אבל כנראה שעם עובדות אי אפשר להתווכח. מצאתי עוד כמה מקורות שתומכים בעניין וזה כנראה לא רק הורג מכירות אלא גם קידום וכו'

    • אני אישית אף פעם לא הבנתי את העניין בסליידר. אני מבין שמבחינת מעצב זה יכול להיראות "יפה", אבל זה לא שימושי… ההרגל של אנשים הוא לגלול באתרים מלמעלה למטה ולא לדפדף עם הסליידר.

      מי שרוצה לעשות אתר יעיל (ולא רק יפה), צריך להבין את הפסיכולוגיה של הגולש. לצערי (ונתקתי בזה רבות במסגרת העבודה), לרוב המעצבים אין שום מושג איך לעשות אתר ידידותי למשתמש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *