לפתוח עסק בתחום המומחיות שלך – חשוב לדעת

הפוסט הזה מופנה בעיקר לאנשים שהחליטו לפתוח עסק, בתחום המומחיות שלהם.

רוב העסקים נפתחים על ידי "טכנאים" ולא על ידי יזמים. טכנאים, אלו אנשים שמתמחים באותו הדבר שסביבו הם רוצים לבנות עסק. יש להם ידע טכני בתחום הזה, בגלל זה אני קורא להם "טכנאים". אלו אותם האנשים שיודעים לעשות משהו בצורה טובה, אבל עד היום הם עשו את זה כשכירים, בעסק של מישהו אחר. בעמדה של "טכנאי" יכול להיות תוכניתן, רופא שיניים, עורך דין, גרפיקאי, מאמן אישי, וכל אדם אחר שיודע לעשות עבור לקוחות, את מה שהוא מיומן בו.

אדם כזה פותח עסק ברגע שמתקיימים שני התנאים הבאים:
1. הוא מבין שיש משהו שהוא יודע לעשות בצורה טובה מאוד ואנשים משלמים כסף עבור המומחיות שלו.
2. נמאס לו לעבוד כשכיר במקצוע זה ולתת חלק נכבד מהכסף שהוא מרוויח בזכות העשייה שלו, לבוס.

ברגע ששני התנאים האלה מתקיימים, האדם מחליט להפוך לבוס של עצמו ולקבל גם את המשכורת של איש המקצוע, אותה היה מקבל כשכיר, וגם את המשכורת של הבוס, כיוון שישלם אותה עכשיו לעצמו.

למעשה, אלו אנשים שיודעים לתת שירות כלשהו בצורה טובה מאוד, אבל הם לא אנשי עסקים. הם נותני שירות ולרוב אין להם מושג איך לבנות עסק מסביב להתמחות שלהם, אם הם עושים זאת לראשונה. זוהי גם הסיבה שמעל ל-70% של עסקים, נופלים תוך זמן קצר. כי הם נפתחו על ידי "טכנאים". אנשים שרגילים לעשות את התפקיד שלהם בתוך עסק כזה, בתור נותן השירות בעסק ולא על ידי אנשים שיודעים כיצד להקים ולנהל עסק.

כדי ש"טכנאי" יצליח לבנות עסק סביב ההתמחות שלו, הוא צריך לעשות SHIFT מחשבתי ולהתחיל להסתכל על הנושא מזוית חדשה לחלוטין. מעכשיו עליו להסתכל בשתי זוויות שונות:
1. מהזווית של המומחה שעובד בתוך העסק ונותן את השירות.
2. מהזווית של מנהל העסק שדואג לשיווק, למימון, לטיפול בלקוחות, להקמת מבנה עסקי נכון לכל הפעילות ושאר הדברים הנחוצים לפעילות תקינה של עסק.

אפשר לראות שהגישה של מנהל העסק ושל עובד בעסק, היא גישה שונה לחלוטין. אם פותחים עסק של יחיד (או לפחות שמתחיל מבן אדם אחד ובהמשך יצורפו אליו אנשים נוספים), צריך לדעת לא רק את השוני בין שני התפקידים שעליך לשלב עתה, ומה אמור לעשות כל תפקיד, אלא גם לדעת לעשות סוויץ' כאשר עוברים מעיסוק בפיתוח העסק, לעיסוק בעבודה בתוך העסק.

הנה השאלות הראשונות, שכל "טכנאי" שמתחיל עסק, חייב למצוא עליהן תשובה:
– איפה להשיג לקוחות, בלי להוציא אלפי שקלים על פרסום?
– איך להפסיק לחפש לקוחות ולעשות כך, שהם יתחילו לחפש אותך?
– איך ליצור לעצמך שם של מומחה בתחום ולגרום לו לעבוד בשבילך?
– איזה אסטרטגיות קיימות, על מנת לצאת מהתחרות ולהראות ייחודיות?
– מהו הדבר הראשון שצריך לעשות עם אנשים, שהתעניינו בשירות או במוצרים שלך?
– מה הן הטעויות ההרסניות, שגורמות לקריסה של עסקים?
– מהן הפעילויות היום יומיות שבעל עסק חייב לעשות, כדי שהעסק יתחיל לצמוח?
– איך למצוא את הנוסחא שתאפשר לעסק לגדול ותמיד להיות רווחי?

בפוסטים הבאים, אני אענה על חלק משאלות אלה. כדי לא לפספס אף אחד מהם, הירשם לקבלת עדכונים במייל, בפינה הימנית למעלה.

תגובות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *