מהי מטרת החברה (הפירמה)? רווחים, תרומה לקהילה, מתן שירותים או כל אלו יחד? - יגאל שטארק - סודות השיווק בפעולה

מהי מטרת החברה (הפירמה)? רווחים, תרומה לקהילה, מתן שירותים או כל אלו יחד?

לפני מספר ימים נכחתי בקורס של התנהגות ארגונית באוניברסיטה העברית, שם התנהל דיון אקטיבי בנושא "מהי מטרת הפירמה?". הכיתה התחלקה בדעותיה לשני מחנות עיקריים. לטענת מחנה אחד, מטרתה של כל פירמה היא רווח כלכלי בסופו של דבר, כאשר המחנה השני טען כי לפירמה מטרות שונות, כמו לדאוג לשביעות רצון העובדים והלקוחות, לייצר מוצרים, להיות מועילים ללקוחות וכו'. הראשונים טענו שכל אלו הם רק אמצעים להשגת המטרה הראשית – הגדלת רווחים.
יש לציין שדובר על חברות למטרת רווח ולא על מלכ"רים.

קצת הופתעתי ממקובעות הדעות בכיתה וחוסר רצון להסתכל על התמונה בצורה רחבה יותר. לכן אני רוצה להראות כאן, ממש בקצרה, כיצד ניתן לגשת לניתוח השאלה הזו, בעזרת הנחות יסוד שונות ויכולת לראות את הנושא מזוויות שונות, שבד"כ נמנעות במחשבה מקובעת כפי שנתקלתי בה בהרצאה.מה שאני הולך לרשום, אינו מהווה תשובה נכונה לשאלה או צורת מחשבה נכונה. אני רק רוצה להראות דרך להשתמש במחשבה, על מנת לענות על שאלה פשוטה לכאורה.
הדברים שאני אכתוב וכפי שאציג אותם, לא נאמרו על ידי אף אחד מהתלמידים ולא על ידי המרצה, מה שמאוד חבל לדעתי, מכיוון שהדבר מצביע על חוסר הגמישות במחשבה הביקורתית והיכולת לבנות on the fly מודלים תפיסתיים שונים על אותה התופעה.

נתחיל את הדיון בשאלה "מהי מטרת החברה?"
ראשית, יש להבדיל בין החברה, לבין בעליה. אלו שתי ישויות נפרדות, שמטרותיהן שונות.
אם להיות יותר מדויקים, מטרות יכולות להיות רק לאנשים, משמע לבעלי החברה ולמנהליה.
החברה עצמה, הינה סטרוקטורה שנבנתה על ידי בעליה ומנהליה, שמבצעת פונקציה שהוגדרה על ידי מתכנני ומקימי סטרוקטורה זו. בעלי החברה אכן משתמשים בפונקציה זו, על מנת להשיג את מטרותיהם השונות.

למשל, חברה (סטרוקטורה) לייצור מסמרים, זהו מכלול של אנשים ומכונות שפועלים בצורה מתואמת על מנת לייצר מסמרים באיכות מסוימת. במהלך עבודתם לא עולה במחשבתו של הפרט (העובד) הבודד, המחשבה "כיצד אני יכול לעזור לחברה שאני עובד בה, להרוויח יותר?". הוא לא מציב לעצמו מטרה כזו, אלא כל מה שהוא עושה, זה את חלקו בהתנהלות הסטרוקטורה שמייצרת מסמרים.

אולי פשוט יותר לחשוב על מקדונלד'ס, שפרשה את סניפיה בכל העולם וגורפת רווחים עצומים שעולים משנה לשנה. לכאורה, מטרתה של החברה (מקדונלד'ס) היא להגדיל את רווחיות החברה. אך האם זוהי מחשבה שמעסיקה את הנערים והנערות שעובדים במטבח, עומדים על הקופה ומקבלים הזמנות? האם הם עוסקים בזה? האם עוסקות בזה המכונות שמכינות צ'יפס או שופכות גלידות לכוסות פלסטיק? כיצד אנו יכולים לטעון שמטרת החברה היא להגדיל רווחים, אם רוב פרטי החברה בכלל לא עוסקים בזה ולא תורמים לדבר בצורה ישירה, אלא רק מבצעים פונקציות פשוטות?

על מנת שתתבצע הגדלת רווחים בפועל, מלבד הפונקציות הפשוטות של החברה (שירות, ייצור, תיאום, תחזוקה וכד'), מישהו צריך להשקיע מחשבה בעניין ולקבל החלטות שיובילו להגדלת הרווחים. במחשבות האלה יכול לעסוק מנהל בכיר שזה תפקידו או הדירקטוריון. הם מהווים את הפרטים היחידים, שמבצעים את הפונקציה הישירה שמביאה "להגדלת רווחים" ויש להם עניין בדבר. לא העובדים על פס הייצור, לא הקופאיות, לא פועלי המחסן, לא המכונות והמחשבים הנמצאים בחברה עוסקים בהשגת מטרה זו ואין זה מעניין אותם כלל. מטרתם של אלו האחרונים, היא לבצע פונקציות שיעזרו לסטרוקטורה לייצר מוצרים ולספק שירותים ללקוחות, בלבד.

מכאן המסקנה היא, שמטרתה של החברה היא לייצר מוצר או לספק שירות, כאשר מטרת בעליה, היא להגדיל רווחים בעזרת ייעול אותה החברה (שמטרתה לספק שירות) והגדלתה (הרחבת פעילות החברה, מספר לקוחותיה והעלאת מחירים). כאן החברה הינה אכן אמצעי של בעליה להשגת רווחים, ותפקיד החברה (או מטרתה), הוא לבצע את מה שהיא מתמחה בו.

ניקח את המחשבה שלנו עוד יותר רחוק.
האם אנחנו באמת יכולים לטעון שמטרתו של בעל החברה הוא להרוויח יותר כסף באמצעות חברתו?
האם זוהי המטרה הסופית?
הרי הכסף, זהו רק אמצעי לקנות בית גדול יותר, רכב יפה יותר, לטייל בעולם ולהרשות לעצמך לחיות בצורה טובה יותר. לפעמים האדם העשיר לא באמת משתמש בכסף, מכיוון שעצם הידיעה שיש לו כסף רב, גורמת לו להרגשה טובה. גם כאן הכסף הינו אמצעי לזכות בהרגשה טובה יותר.

אז האם מטרתה של החברה היא להיות אמצעי להשגת כסף, שגם הוא מהווה רק אמצעי להשגת הרגשה טובה יותר אצל בעלי ומנהלי החברה? לכאורה ניתן לטעון, שמכיוון שהכסף הינו אמצעי, ישנה מטרה סופית אחרת (שונה מכסף) והיא האושר של הבן אדם (בדרכים שונות באמצעות הכסף. מעניין מה פרוייד היה אומר על זה? :) ). אך האם אנו בטוחים שזוהי המטרה הסופית, שהחברה היא רק אמצעי בדרך להשגתה?

כאן אנו חוזרים לשאלה "מטרתו הסופית של מי?" מי הציב את המטרה עליה התחלנו לדבר עוד בהתחלה.
ניקח את המחשבה עוד צעד קדימה, ונניח לשנייה שהאושר, אותו ראינו לפני רגע בתור המטרה הסופית, גם הוא אמצעי למשהו אחר. למשל, אושר האדם, מביא לסיפוק האלוהים שייצר את האדם. האל רוצה לגרום לאנשיו להיות מאושרים על מנת שהוא בעצמו ירגיש מסופק (בהנחה שהוא דומה לנו ויש לו רגשי סיפוק).
אושר האדם, הוא אמצעי להשגת סיפוקו של האל. בתורו, כסף, הוא אמצעי לאושר האדם. בתורה הפירמה, היא אמצעי להשגת כסף, בתורו ייצור מוצרים ושירותים, הם אמצעי לקיום החברה.
בשורה התחתונה, מטרתה של החברה, היא להיות אמצעי בשרשרת להשגת המטרה הסופית "סיפוק האלוהים".

אך האם אנו בטוחים שסיפוק האלוהים זוהי המטרה הסופית? אולי גם זה אמצעי שבה לעזור להשיג מטרה אחרת כלשהי? כאן אני מזמין כל אחד להמשיך את התרגיל המחשבתי ולראות כיצד עוד ניתן לפתח את התיאוריה.

כדי לענות על השאלה "מהי מטרת הפירמה?" צריך קודם לענות על שאלות רבות אחרות, כמו:
– מי הציב את המטרה עליה אנו מדברים?
– מי נהנה מהשגת המטרה?
– מי משקיע מאמץ ומחשב בהשגת המטרה?
– מהי הרזולוציה במסגרתה אנו ננתח את הסוגיה?
– מהן הנחות היסוד איתן ניגש לענות על השאלה?

התשובה הסופית שלנו, תהיה תלויה בתשובות לשאלות הנ"ל.

כמובן שלשאלה "מהי מטרת הפירמה?" אין תשובה חד משמעית ואין תשובה אחת שהיא נכונה, מכיוון שאין "רזולוציה נכונה" להסתכל על שאלות מהסוג הזה ואין "הנחות יסוד נכונות", לבחון את השאלה הזו. מה שחשוב באמת, זה להיות מודעים לכל אלו, כאשר באים לנתח שאלות כמו זו ולא לשלוף תשובה מהמותן בצורה אינטואיטיבית ואח"כ לנסות לעשות לה רציונליזציה ולאנוס תחתיה את הנחות היסוד המתאימות.

אז מהי מטרת החברה? תלוי את מי שואלים… :)

תגובות

תגובות

2 comments

  1. בשורה האחרונה חזרת מעמדת הפילוסוף – לעמדת הביזנסמן :)

  2. מטרת החברה, אם ניקח את החברות הקטנות והמזעריות ונשאל את בעליהן מה מטרותיהן של החברות ולמה הם בעצמם הקימו את החברה: קרוב לדוואי שנקבל תשובות מהסוג "כי אני אדריכל אז פתחתי סטודיו" או "כי זה מה שאני עוסק בו" והאלה שממש שטחיים בטח יענו: "כדי להרוויח כסף" או "כי אני אוהב את זה". אני שום בעיה בזה, אבל כל המטרות האלה נועדו כדי לשרת את בעל העסק ולא את החברה ככלל.

    ניקח לדוגמה עכשיו את החברות הגדולות, האלה שמובילות בתחום שלהן: "מיקרוסופט", "אפל", procter&gamble, Grainger ועוד. לכל אלה יש מטרה לשרת את החברה. אני אישית מכיר את ההתנהלות של Grainger (ספקית של מוצרים תעשייתים, מספר אחת בעולם), למזלי יצא לי לדבר עם המנהלי הסניף בעיר שבה אני גר, והמטרה האחרונה שלהם היא להרוויח כסף. המטרה הראשונית היא לתת שירות טוב ללקוח ולעזור לו לתקן מוצרים בתעשייה שלו ולתת לו תמיכה לאורך כל הדרך, מהרגע שהוא נכנס לחנות עד לרגע שהוא פתר את הבעיה ועל הדרך הם גובים מחיר כספי.

    כשביל דייטס חשב על הרעיון של חלונות 95', הוא לא חשב "איך ליצור כסף" אלא על "איך לעשות את המחשב יותר ידידותי ונוח למשתמש".

    המטרה הראשית של החברה, לפי דעתי, צריכה להיות "שיפור החברה" ו"למצוא פתרונות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

מדריך: שיווק טרויאני

איך לקבל יותר לקוחות בלי
להוציא יותר כסף על פרסום

הכנס את המייל שלך וקבל מיידית ובחינם את המדריך:

לעולם לא נשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלך חוץ מאשר לשלוח את התכנים שלנו!

תגובות

תגובות

קראו את הפוסט הקודם:
תמונות מרומא – הפנתיאון, פיאצה נאבונה, המדרגות הספרדיות וסבא ג'פטו

הפעם, מלבד חורבות רומא העתיקה אני אראה מספר מקומות מודרניים (יחסית). בניגוד למקומות המוכרים שמהווים מוקד משיכה לתיירים, בסדרת התמונות...

סגור

Powered by moviekillers.com