מהו מושא ההערצה של הלקוחות שלך?

בחודש האחרון נעדרתי מהכתיבה בבלוג בגלל כמה שינויים שאנחנו עושים בפעילות העסקית של מאפי, ובגלל מוצר חדש שאני שקוע בעבודה עליו לאחרונה. היום אני רוצה לתת קצת חומר למחשבה לכל בעלי העסקים שהכסף שלהם מגיע ממכירת מוצר (גם שירות זה מוצר), ולדבר על המשולש הקדוש – חברה, אדם, מוצר.

אנחנו מחליטים לקנות מוצרים מסויימום, בגלל התדמית שיש לנו על XXXX. וזה הנושא המרכזי של הפוסט. ה- XXXX שבגללו אנחנו קונים מוצר, נרשמים לקורסים או משתמשים בשירותים.

– אנשים הולכים לקורסים והרצאות של קיוסאקי, בגלל השם שלו – "קיוסאקי". לא בגלל השם של החברה שלו (מישהו מכיר בכלל?), לא בגלל השם של הקורסים שלו (מישהו מכיר בכלל?). רק בגלל השם של הבן אדם שעומד מאחוריהם. המותג כאן הוא האדם עצמו – קיוסאקי.

– אנחנו אוכלים "במקדונלד'ס", ב"ארומה" או ב"אל גאוצ'ו", בגלל השם של העסק. לא בגלל האדם שעומד מאחורי הכנת המנות או המתכונים (יש בכלל? מישהו מכיר אותו/אותם?), לא בגלל השם של מייסד הרעיון ולא בגלל שם של מנה שמוכרים שם. המותג כאן, זהו השם של העסק.

– אנשים קונים במבה וביסלי, בגלל השם של המוצר – "ביסלי", "במבה". לא בגלל החברה שמייצרת אותם ולא בגלל האדם העומד מאחורי מוצרים אלה. אם נשאל אנשים אקראים ברחוב, האם ביסלי של של עלית או של אוסם, יותר מ-50% מהם לא ידעו לענות. אבל כולם מכירים את המוצר עצמו.

בכל אחד מהמקרים, קיים סוג אחר של סמל, בגללו קונים את המוצרים. פעם אחת זה שם החברה, פעם אחרת זה שם האדם העומד מאחורי המוצרים ובפעם השלישית, שם המוצר הוא זה שכולם מכירים.

ומה מתנוסס על דגל הארגון שלך? את מי הפכת למותג בעסק שלך?
אני אגיד לך כבר עכשיו, שבלי זה אי אפשר. אחד מהשלושה חייב להפוך למותג, אחרת לעסק מצפה כישלון.

עבור כל אחד משלושת סוגי הסמלים, אתה תצטרך לעשות סוג שונה של שיווק. אם המותג שלך זה שם החברה, השיווק והמיצוב שלך יהיו בנויים בצורה אחת. אם מה שמתנוסס על דגל הארגון שלך זה השם של המוצר שלך, השיווק יהיה כבר בנוי אחרת. ואם זה שם של אדם, גם כאן, תצטרך לבנות מערך שיווקי קצת שונה.

בעתיד אני אספר מה הדגשים שצריכים להיות עבור כל אחד מסוגי המותגים וכיצד להשתמש ביתרונות של סוג המותג שבחרת בעסק שלך, כדי למשוך יותר לקוחות נאמנים ולבצע יותר מכירות.
כדי לא להפסיד את הפוסט הזה, הירשם לקבל עדכונים במייל, בפינה הימנית למעלה.

תגובות

תגובות

2 comments

  1. יש לי סברה קטנה משל עצמי-

    הייתכן וכל רעיון המותגים בארצינו הקטנה מופרך מיסוד מהסיבות הבאות:

    1. אנחנו לא אמריקה מבחינת גודל וטמטום. הבחירות הצרכניות שלנו מושפעות משאלות של תועלת או נוחות ולא קפריזה (על אף שבהחלט יש אצלנו קנייה רהווטנית או "טרנדיות", אבל שוב- לא באותו היקף גודל ולא מתוך אותה נהייה עדרית שמאפיינת את בית היוצר של עולם המותגים).

    2. אפילו ישראלים משתגעים על מותגים מסוימים ויודעים בוודאות ש(לשם המחשה) "יונדאי אוכלת יותר דלק מסוברו"- כל רעיון הנאמנות למוצר מסוים הוא גם די מופרך. המבחר בתוך מותג מסוים הוא גדול מכדי שנפסול ענף שלם של מוצרים (getz לא, accent כן…). מה לנאמנות וליחסים חד פעמיים עם מוצרים שנצרכים בתחלופה גבוהה?

    שיהיה ברור- אני לא טוען שאנשים הם היפר-רציונאליים או מונעים על ידי שיקולי תועלת בלבד. אבל מכאן לקפוץ למסקנה שהם חולי מותגים נראה לי גם מופרך.
    כשאתה קונה קפה אתה ממש מכתת רגלך עד לדוכן האהוב עלייך?
    כשאתה קונה אוטו אתה באמת לא מסתכל על תג המחיר?
    זאת ועוד, מרבית האנשים שאני מכיר היו שמחים לקבל כרטיס טיסה ליעד רנדומלי לגמריי (גם אם תאילנד תמיד תהיה במחשבותיהם)…
    מה קרה למותג שנקרא מדינה אם כך?

    מה שקורא בפועל לעניות דעתי הוא שיש מצב של דיסאינפורמציה קשה שמובילה אנשים לקבל החלטות על בסיס מיטב הבנתם והמותג מנסה לדחוף לראשם פיסת מידע קטנה שתתטה את הבחירה לטובת המוצר המשווק.
    ואם לסכם בדוגמא קטנה את דבריי- מקדונדלס לא מבטיחים לך יותר מאשר סבירות גבוהה לא לחטוף קלקול קיבה. זה לא מעט, אבל מפה ועד להסקת מסקנות על תפקידו הקריטי של רונלד הליצן בבחירה לאכול המבורגר…
    (אגב, אני צריך להוסיף שגם ילדים הולכים ונהיים פחות מטומטמים- תם עידן הצרכנות התמימה).

    • לפני שאתה מנסה לשפוט את הצרכנים ולקבוע כיצד הם מתנהגים, אני מציע שתתענין בסקרים לגבי השפעת קמפיינים, מיתוג ומיצוב על בחירות צרכניות. ותראה ששיקול הדעת של מחיר-תועלת, לעולם לא היה פקטור מכריע.

      הצרכנות תמיד הייתה תמימה והיחיד שקבע אם מוצר ייצרך או לא ובאיזו מידה, היה איש השיווק ואיכותו.
      במקדונלד אוכלים לא בגלל טיב המוצר, לא בגלל הליצן, אלא בגלל המותג "מקדונלדס". אין לי מושג איך קישרת את זה לליצן.

      כמו כן, אני מציע לך לחפש חומר על מעורבות גבוהה, מעורבות נמוכה, התנהגות קנייה מורכבת, התנהגות קנייה מפחיתת דיסוננס ולקרוא את שאר הדברים שתמצא כאשר תקרא על מושגים אלו. זה ישפוך עוד קצת אור, על איך העסק עובד.

      אני יודע שעבור הצרכן לא נעים להרגיש ולקבל את העובדה שההחלטות שלו, הן תוצר הפעילות של איש השיווק ולא של שיקול דעת הצרכן, אבל זה ככה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *