המעטפת החיצונית והמנגנון הפנימי של העסק, בשירות ההגנה מפני מתחרים (או למה טיפשי להעתיק מגופים אחרים כחלק מאסטרטגית שיווק באינטרנט)

ממבט ראשון על אתר אינטרנט של גוף עסקי, ניתן להגיד מייד שני דברים:

א. האם האתר באמת עושה את העבודה, או שהוא בעיקר זולל משאבים והמרת המבקרים בו ללקוחות, עומדת על פחות מאחוז אחד(שזה אחוז מצחיק למי שיודע איך עובד שיווק באינטרנט).

ב. האם האנשים שעומדים מאחורי האתר, מבינים בשיווק באינטרנט, או שהם מגששים באפלה, לא בדיוק יודעים מה לעשות כדי שהאתר שלהם יעבוד טוב, מנסים להבין איך הדברים עובדים אצל אחרים ואיך בכלל שיווק באינטרנט יכול להביא מיליונים.

החלטתי לפתוח בבלוג הזה פינה, בה מדי פעם אני אנתח אתרים שונים שמטרתם להביא כסף לבעליהם ואצביע על הטעויות העיקריות של אתרים אלה. אפשר לשלוח לי בקשות לניתוח האתר שלכם דרך צור קשר או כאן בתגובות.

כמעט כל יזם מכיר את האימרה שאומרת שברגע שקם דוכן פלאפל בודד ברחוב כלשהו, שווה להקים לידו דוכן פלאפל נוסף, ושניהם רק ירוויחו מזה.

היום אני רוצה לדבר קצת על נסיונות להעתיק שיטות עבודה של עסקים אחרים, כדי לשפר את העסק שלך באינטרנט. בשיטה הזו נוקטים אנשים שהידע שלהם בשיווק באינטרנט הוא מצומצם או אפילו אפסי, אבל הם רואים עסק אחר שיש לו אתר והעסק מרוויח טוב בעזרת האתר הזה, אז הם מנסים לעשות חיקוי ולבנות אתר דומה לעסק שלהם, בתקווה שמה שהם רואים, זה גם מה שמביא להצלחה עסקית באינטרנט.

באחד הפוסטים הקודמים, בו דימיתי את העסק למכונה, ניסיתי להציג בין היתר את הנקודה החשובה הבאה:

כל עסק אפשר לחלק לשני חלקים:

1. המעטפת החיצונית – אותה רואים הלקוחות וכל מי שמתבונן על העסק מבחוץ (אתר האינטרנט, התכנים והמוצרים שבו, ארועים שהעסק מארגן וכד').
מה שחשוב, הוא שלחלק הזה של העסק יש משמעות די שולית בהצלחה שלו. למעשה כל זה קישוטים שתרומתם קטנה. אבל לצערם של המתחרים שירצו להעתיק מהעסק, זה החלק היחיד שהם יראו. לכן ברגע שהם יחליטו להעתיק את מה שהם רואים בעסק אחר, הם ישקיעו המון כוח, כסף ומשאבים בלהעתיק את הדבר הלא נכון, המעטפת החיצונית (שיש לה תפקיד די שולי), בתקווה שזה בדיוק מה שגורם לעסק להצליח ואם הם יעתיקו את זה, גם העסק שלהם יצליח.

2. המנגנון הפנימי – זוהי האסטרטגיה והטקטיקה לפיה פועל העסק וזה החלק החשוב ביותר, שגורם לעסק להצליח וכל הזמן לגדול. שם נמצא הסוד האמיתי, מדוע אנשים עומדים בתור לעסק הזה ומדוע העסק כל הזמן מלא בלקוחות. המנגנון הזה מוסתר מעייני המתבונן החיצוני ולכן כל מי שירצה לעשות חיקוי לעסק המצליח, לא יוכל לעשות זאת, פרט להעתקת המעטפת שאינה תורמת רבות.

בעל עסק חכם, יבנה את העסק שלו בדיוק בצורה כזאת שכלפי חוץ תוצג המעטפת בלבד, אבל המנגנון שעושה את הכסף לעסק, מוסתר ולא מובן למתבונן החיצוני וללקוח, שיראה רק את המטעפת. האסטרטגיה הזאת מגוננת מפני מתחרים ובמיוחד מפני מתחרים "טיפשים" שלא יודעים שיותר חכם לעשות בידול ולבנות משהו ייחודי, אלא מנסים לחקות אותך מבחינת מרכיבים רבים.
בעתיד אני עוד ארחיב על הכללים לפיהם בונים את המעטפת החיצונית ואת המנגנון הפנימי של עסק.

החלטתי להעלות את הנקודה הזאת, כיוון שאני רואה כל הזמן סביבי, כיצד גופים אחרים מנסים להעתיק את אתר האינטרנט שלנו, את הפעילויות שלנו, ואת צורת הפרסום שלנו. אני מבין לגמרי את המניע שלהם. הם רואים כיצד אנחנו גדלים ומתפתחים מחודש לחודש וכל חידוש שאנו מכניסים, הם מנסים לאמץ. זה מראה רק על הבורות שלהם בשיווק בגלל שתי נקודות עיקריות:
א. אם הם היו מבינים בשיווק באינטרנט, הם לא היו מחכים לחידושים שלנו. במצבם הנוכחי הרבה יותר הגיוני היה לעשות עכשיו דברים שונים לגמרי (שהם לחלוטין לא עושים), ממה שאנחנו עושים. אנחנו פועלים לפי אסטרטגיה מסויימת (כאשר אנחנו יודעים מראש לאיזה תוצאות זה יביא אותנו) והם פשוט מעתיקים חלקים מסויימים מהשינויים והפעילות שלנו, וחושבים שזה יעזור להם.

ב. איש שיווק חכם, לא נכנס לתחרות על ידי יצירת העתקים וחיקויים, אלא יוצר ייחודיות ובידול. להיכנס לתחרות זה כמו לירות לעצמך ברגל, במקום לרוץ קדימה.

הנה דוגמא לאחד האתרים (אולי בפעם הבאה אני אציג את השני שעושה את אותה הטעות, הפעם לא מגיע להם הפרסום בבלוג שלי), שבצורה שיטתית מעתיק מאתנו את צורת הפרסום (אפילו משפטים שלמים), את מבנה האתר (בחלקו), היום זה הגיע להעתקת חלק מהתפריטים שלנו ואף לשינוי צבע האתר לצבעים שקרובים יותר לשלנו. מצד אחד זה מעצבן שאנשים לא יכולים לחשוב עם הראש של עצמם, מצד שני זה טיפה עצוב לראות איך הם נאבקים על לשרוד, כשבמקום להתקדם הם צועדים אחורה והולכים להשקיע הרבה כסף שיביא למעט תוצאות:

כך נראה האתר עד לפני מספר חודשים.

לפי שמועות ששמעתי, לניהול האתר הצטרפו אנשים חדשים שהחליטו לעשות שינוי. מסתבר שחלק מהשינוי מבוסס על האתר שלנו ועכשיו האתר שלהם נראה כך:

כך נראה האתר היום.
(עדכון: האתר כבר לא קיים ובמקומו יש אתר אחר לגמרי. החברה נסגרה, כי לא הצליחה לשרוד בשוק, כמו שניבאתי בפוסט הזה).

מצא 10 הבדלים במבנה העיצוב, בקונצפט ובתפריטים עם האתר שלנו.

לסיכום:
כל פעולה, שינוי ועדכון באתר שלנו, נעשה בצמוד לאסטרטגיה ולטקטיה בה בחרנו לפעול. זאת אומרת שכל פעולה ושינוי, זהו גלגל שיניים אחד, חולייה אחת בשרשרת הפעולות שתביא בסופו של דבר לתוצאות שאנו צופים מראש. להעתיק פעולות או שינויים, בלי להבין מדוע הם נעשו, בלי להבין מהם התנאים המקדימים שחייבים להתקיים, כדי שלפעולה זו יהיה טעם ובלי להבין שהפעולה הזאת היא רק הכנת קרקרע לפעולה הבאה, זה בזבוז הזמן הגדול ביותר שבעל עסק יכול לעשות עם העסק שלו.

תגובות

תגובות

5 comments

  1. אשמח לקבל ניתוח של האתר והכי חשוב… האם הוא מעביר את המסר והמבקר יודע לאן הוא הגיע כבר מהדף הראשון. תודה.

  2. אני לא מבין מה הקטע – האתר של המתחרים שלכם הרבה יותר מגניב משלכם. נראה לי שאתם סתם קטנוניים ועושים עניין משטויות.
    אצלהם יש סוג של מאגר מידע חופשי כזה שלא ראיתי אצלכם והם מעוצבים גם הרבה יותר נוח למשתמש.
    הקיצר, לא ממש מובן מה רצית להגיד בבלוג הזה.

  3. יגאל שטארק

    לא רוצה לפגוע באף אחד, אבל הפוסט הזה (והבלוג כולו) מיועדים לאנשים עם IQ מעל לממוצע. מהסיבה הפשוטה שהם כן מצליחים להבין את מה שאני כותב.
    עכשיו לגבי מה שאתה כתבת.
    בתחום שאנו מתעסקים בו, יש לנו את מאגר המידע הגדול ביותר בארץ. זה שאתה לא מכיר אותו, לא משנה את העובדה הזו.
    האנשים שעליהם כתבתי את הפוסט הזה, לא מזמן סגרו את העסק שלהם, כי לא הצליחו להחזיק אותו וסבלו ממחסור חמור בלקוחות.
    בשבילך אני אסביר, שזה בדיוק מה שרציתי להגיד וניבאתי בפוסט שלי, כאשר כתבתי אותו. שיש הבדל בין אנשים שיודעים לנהל עסק, לבין אלו שלא.
    מוזר שזה לא היה ברור לך…

  4. היי
    הייתי מעוניין לקבל את חוות דעתך על האתר שלי להלן כתובת-
    http://www.adfilm.co.il

    בתודה מראש

    • אני לא יודע מה מטרת האתר שלך, כך שאני לא יכול להגיד עד כמה לפי דעתי הוא טוב בשביל להשיג את מטרתו. אבל דבר אחד בולט לעיין אני כבר אראה לך. האתר שלך לא נוח לקריאה. המרווח בין שורה לשורה גדול מדי. המרווח הזה יותר גדול מגובה האותיות, מה שהופך את הקריאה ללא נוחה. מרווח נוח הוא בד"כ קצת יותר קטן מגובה האותיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *