ההטעייה של הנלחמים בחוק נגד דואר הזבל

לא מזמן התקבלה הצעת החוק האוסרת על שימוש בדואר זבל בישראל. אני אישית מאוד תומך בחוק, וחושב שהוא נכון.
בעקבות החוק הזה, אני רואה עצמי חוסך המון זמן שהיה מתבזבז על טיפול בדואר זבל, קריאת SMS-ים עם פרסום, מענה לטלפון עם פרסומות מוקלטות ועל כל שאר הפעולות שאני לא אצטרך לבצע מעכשיו (ואף פעם גם לא רציתי לבצע אותן), בעקבות החוק החדש. מהבחינה הזו, אני רואה שהחוק רק משפר את רמת החיים, מקטין את הצפת המידע הפולשני אצל הפרטים ומוריד את רמת החרדה החברתית בנושא.

היום נתקלי בפייסבוק בפרסומת של רונן וייס, הבעלים של אתר "המכללה לעסקים" שהחליט לאגד סביבו את העסקים הקטנים, בטענה שהם קיימים, רק תודות לדואר זבל, ולהילחם בחוק. בימים אלו הם אוספים חתימות, נגד החוק.

הנה ציטוט מהאתר שלהם:
כבר בימים אלה מתכוונים למנוע מאיתנו משלוח עלונים לתיבות הדואר על ידי חוק נוסף.
אז לא מיילים, לא טלפונים, לא SMS , לא תיבות דואר, אז מה כן?
למעשה, זהו גזר דין מוות לכל העסקים הקטנים בישראל – לא פחות. וקריסה של העסקים הקטנים, משמעותה קריסה כלכלית של המדינה כולה.

לפי דעתי האישית, עסקים שזו הדרך שלהם לקיים עסק, לא צריכים להתקיים בכלל וצריכים להסגר. מי שהמערך השיווקי שלו מבוסס על דואר זבל, כנראה לא מבין הרבה בשיווק ולא מן הראוי שיתעסק בזה, עד שילמד איך אפשר לקיים עסק הרבה יותר רווחי, מכובד, פחות פולשני ובהשקעה הרבה יותר נמוכה, ממה שיש לו עכשיו (עם דואר זבל).
אילו כל אותם האנשים ששולחים דואר זבל, היו משקיעים עשירית מהכסף שהולך על פרסום בעזרת דואר זבל, בלמידה אישית שלהם, על דרכי שיווק לגיטימיות ויעילות. לא רק שהעסקים שלהם היו פורחים, אלא הם היו גורמים למיליוני תיבות דואר להיראות אחרת ומשפרים את איכות חיי האנשים שנאלצים לקרוא היום את דואר הזבל שלהם.

ציטוט נוסף שחיזק את העמדה שלי, היה הציטוט הבא:
בזמן שהחוק מונע מאיתנו לפרסם באמצעים הצנועים שעומדים לרשותנו, כולנו כצרכנים מוצפים באינסוף חומרים פרסומיים (שילוט חוצות, טלוויזיה וכו') אגרסיביים ואינטנסיביים, המופצים על ידי הגופים עשירים, הגדולים והחזקים.
ברגע שלא נוכל לפרסם לא יהיה לנו שום סיכויי לתחרות הוגנת מול העסקים הגדולים,
ומי שיפסיד יהיה הצרכן שישלם יותר ויקבל פחות.

הציטוט הזה מראה, שההשכלה העסקית של מי שהולך להצטרף לגוף הזה שואפת לאפס, אם הם חושבים שהם צריכים השקעה עצומה בפרסום (שילוט חוצות, טלויזיה וכו') כדי להצליח עם העסק. מה ששוב מביא אותי למסקנה שעדיף שעסקים כאלה לא יהיו קיימים, ובמקום יישרדו העסקים שכן יודעים להתנהל בצורה יעילה ומבינים שלא צריך השקעות גדולות, כדי להצליח. חבל שהיום הם לא יודעים, שצריך פחות ממה שהם משקיעים היום בדואר זבל, כדי לקבל תוצאות טובות יותר.
אני טוען שהשקעה בדואר זבל, זו השקעה לא צנועה בכלל (לעומת מה שמוצג בציטוט), אלא זו השקעה טיפשית, לא ייעילה, יקרה ולא משתלמת בטווח הרחוק לעומת שאר השיטות.

בתחילת דרכי בלימוד תורת השיווק, גם אני בדקתי את שיטות דואר הזבל השונות. אני מוכרח להודות, זה עובד, זה נותן תוצאות ומביא למכירות לא רעות. אבל! זה נותן תוצאות רק בטווח הקצר מאוד, ולא גורם לצמיחה של העסק בטווח הרחוק ובוודאי שלא הופך את העסק ליציב יותר. זה רק עוזר "לשרוד" עוד יום עם העסק, בזמן שאתה במו ידיך מכין את המוות של העסק שלך בעוד שבוע. זה עושה אותך תלוי לגמרי בדואר זבל, כשיטת פרסום ומכירות ראשית. אתה שולח, יש תוצאות. אתה מפסיק, אין תוצאות. למעשה אם אתה משתמש בזה, לא בנית שום מערכת עסקית ושיווקית שתמחזקת את עצמה וגורמת לצמיחת העסק.
אני מצאתי שיטות הרבה יותר יעילות וזולות, שלא רק נותנות תוצאות טובות יותר בטווח הקרוב והרחוק, אלא גם עוזרות לעסק לצמוח מחודש לחודש ולהפוך ליותר יציב מיום ליום.

אני רואה רק שלוש סיבות לאדון וויס, לנהל את הקמפיין הזה נגד החוק שאוסר לשלוח דואר זבל:
א. הוא בעצמו עוסק במשלוח דואר זבל עבור עסקים אחרים וזה יפגע לו בפרנסה.
ב. הוא לא כל כך מבין בשיווק ובבנית מערכות עסקיות ומאמין בתמימות מוחלטת, שדואר זבל זה הפתרון היחיד או הזול ביותר שיש לבעלי עסקים קטנים.
ג. הוא מתנהג כמו פוליטיקאי תחמן – היום הוא עושה סערה סביב העניין, יוצא עם קמפיין פרובוקציוני, ומאגד סביבו אנשים שעד היום העסקים שלהם התבססו בעיקר על דואר זבל. הוא עושה זאת לא בכדי באמת לבטל את החוק, אלא כדי לעשות לעצמו שם ולהיות מוכר בסביבת האנשים שהנושא אקטואלי עבורם. בשלב הבא, לאחר שכביכול ביטול החוק ייכשל, הוא ייפתח לכל אותם האנשים שהלכו אחריו, קורסים שילמדו אותם לחיות בעולם עסקי ללא דואר זבל. זו יכול להיות אסטרטגיה מתוחכמת, פוליטיקאית (מלוכלכת), אבל לא מכובדת בקרב אנשי שיווק ואנשי עסקים. למרות שבארץ אני חושב שזה די לגיטימי, כמו כל הפוליטיקה.

אני אשמח לדעת שאני טועה ויש מניע הגיוני נוסף מאחורי הצעד הזה, שאני עדיין לא קלטתי אותו.

בבלוג הזה, אני אמשיך לספר איך אפשר לבנות עסק מצליח ומשגשג, ללא שימוש בדואר זבל, אלא בדרכים יותר יעילות, "ירוקות" וזולות. כדי לקבל עדכונים על הפוסטים הבאים בנושא, רשום את המייל שלך בפינה הימנית למעלה ולחץ על "שלח".

תגובות

תגובות

4 comments

  1. שלום יגאל,
    ראשית כל, מסכים עם כל מילה.
    שנית,
    אשמח לשמוע דברים שלמדת בדרכך בתחום השיוק (גם באינטרנט)
    ואשמח לקבל גם דוגמאות (עם נתונים) לגבי ההצלחה של שיטות שיווק אלו בעסקים שלך. (לא חייב לחשוף נתוני אמת או שמות עסקים, זאת לא המטרה)

    אגב, מפתיע אותי הפרסום לשירות של GotFriends, אני בטוח שקראת ואתה יודע מי היחיד שמרוויח בשיטות אלה.

  2. הבלוג הזה, מלא בדברים שלמדתי והסברים מאוד מפורטים בנושא שיווק ושיווק באינטרנט בפרט. תדפדף אחורה.
    אני לא מרווח מ GOT FRIENDS ומדברים דומים לזה. אחד הפוסטים בחודש האחרון שלי, מדבר בדיוק על דברים מהסוג הזה.

  3. תגיד יגאל, אני מאוד מעריך את הידע שאתה נותן כאן והכל, אבל אתה לא חושב שאפשר להעביר את המסר גם בלי לרדת על אנשים אחרים. יש ביקורת בונה ויש ביקורת הורסת.
    ואתה רץ חזק מאוד על זאתי שהורסת.
    מקווה שתחשוב על זה קצת.
    אופיר.

  4. ההבדל ביני לבין אנשים אחרים, הוא שאני מדבר על מה שאחרים שותקים. לפעמים לאחרים לא כל כך נעים לשמוע את זה. אני מודע.
    דרך אגב, איפה אתה רואה ירידות בפוסט שלי? יש בו רק עובדות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *