כיצד לבחון את טיב השוק, בו אתה רוצה להקים עסק

רבים חושבים, שבניית עסק מתחילה מיצירת מוצר ואז חיפוש האנשים שיקנו את המוצר.
ליצור מוצר ואז לשאול "מי יקנה את המוצר שלי?", זו טעות בסדר הפעולות של בניית עסק.
הקמת עסק מתחילה מההחלטה מי יהיה השוק שלך (שוק = קבוצה של אנשים בעלי מאפיינים מסויימים דומים, תחומי עניין דומים, שיש להם צורך לפתור בעיות מסויימות או להשיג מטרות מסויימות, דומות) ומה מאפיין את הלקוחות, בתחום שבחרת. רק אז אפשר להתאים לשוק זה, מוצר.

לבנות מוצר ואז לחפש עבורו שוק – טעות.
למצוא שוק ולראות לאיזה מוצר הוא צמא ואיך בדיוק צריך להכין את המוצר עבור שוק זה – הדרך הנכונה.

לבנות עסק על בסיס מוצר, זו טעות, מכמה סיבות:
א. קשה יותר למצוא שוק שירצה מוצר, שנראה בדיוק כמו שאתה ייצרת אותו. אילו היית קודם בוחר שוק, היית יכול ליצור מוצר בהתאם לדרישות שמגיעות משוק זה.
ב. להשקיע בחינוך של שוק, שצריך "בערך משהו דומה למוצר שלך", זו השקעה עצומה. למעשה זה בזבוז משאבים ביחס לדרך השנייה.
ג. יש לך מוצר אחד. ברגע שאתה מוכר אותו ללקוח, אתה מיד צריך לרוץ לחפש לקוח חדש בשביל המוצר שלך. הדרך השנייה מאפשרת לך למכור שוב ושוב ושוב לאותם הלקוחות. לא צריך השקעה בחיפוש אחר הרבה מאוד לקוחות חדשים, כי אתה בחרת שוק ויכול לייצר מוצרים חדשים ומוצרים משלימים למוצרים הקיימים, שמתאימים בדיוק לשוק שבחרת. בצורה הזאת, גם עם כמות לקוחות קטנה, אתה עושה פי כמה וכמה כסף. עניין של יעילות.

אחרי שהבנו שהכי חשוב קודם כל לבחור שוק (לבחור תחום -> לבדוק מה הבעיות שלו -> לאפיין את הלקוח) ורק אז לבנות עבורו מוצרים, בוא נראה איך לבדוק מהי איכות השוק, בתחומים שבהם אתה רוצה לבנות עסק, והאם כדאי להישאר עם תחום זה או להחליף ולחפש שוק חדש.

התיאוריה השיווקית נותנת הרבה מאוד פרמטרים לבדיקת טיב השוק. כאן אני אתן את החשובים ביותר, אך בהחלט מספיקים מעל ומעבר, כדי להחליט האם יש טעם להיכנס לשוק זה או לא.

1. גודל השוק והיכולת שלו לשלם
השוק צריך להיות מספיק גדול, כדי להיות מסוגל לקנות ממך בצורה מתמדת. אם השוק שלך אלו עובדות ניקיון בעלות עין אחת באזור הנגב, כנראה שתתקשה מאוד להרוויח כסף מתוך שוק זה, עקב הגודל הקטן שלו.
השוק צריך להיות בעל אמצעים לשלם עובר המוצרים והשירותים שלך. אם המוצרים שלך אלו מוצרים ייעוץ באלפי שקלים לשעה, אבל השוק שלך אלו מובטלים בדימונה, כנראה שהם לא יוכלו לקנות ממך את השירות.

2. מהירות התחדשות השוק
באיזו תדירות ובאיזו כמות נכנסים אנשים חדשים לשוק זה. אם השוק שלך אלו צלמים מתחילים, בחרת שוק מצויין. בכל יום, שבוע וחודש, הרבה מאוד אנשים מכל הגילאים מחליטים להתמקצע בצילום, להפוך זאת למקצוע או לתחביב רציני. כל הזמן יהיה לך זרם מתמיד של אנשים חדשים שנכנסים לשוק והופכים ללקוחות פוטנציאליים עבורך. שוק שלא מתחדש ואינו צורך את המוצר שלך בתדירות קבועה (כמו שצורכים מוצרי מזון), אלא צורך את המוצרים שלך בצורה חד פעמים, יכול להתכלות די מהר.
למשל שוק של ניצולי שואה, זה שוק שלא מתחדש, ואם נשים רגע את המוסר בצד, להיכנס לשוק זה עם תוכניות ארוכות טווח וציפיות לרווחים גדולים לאורך תקופה של עשרות שנים, יהיה מעשה טיפשי.
דרך אגב, על פי הסטטיסטיקות, הגברים צורכים מידע פי 6 מהנשים. אז אם אתם הולכים למכור מוצרי מידע (ייעוץ, לימוד והדרכה, הכשרה, ספרים, מדריכים למיניהם), והשוק שלכם מכיל יותר גברים, זכיתם בגדול. מחקרים מראים שגברים מוכנים לשלם כמעט כל סכום של כסף, עבור מידע שהוא זקוק לו עכשיו ובמיידי.

3. נגישות השוק
עד כמה קל להגיע לאנשים משוק זה? האם ישנם עיתונים שהשוק קורא? האם ישנם אתרי אינטרנט שהשוק מבקר בהם בקביעות? איזו מדיה ספציפית קיימת לשוק זה? האם ישנן פעילויות או בילויים ספציפיים לשוק זה? ככל שיותר קל להגיע לשוק, ככה פחות משאבים תצטרך להשקיע.
כיום בעידן האינטרנט וגוגל אדוורדס, העניין פחות קריטי, אך בכל זאת, ריבוי דרכים להגיע לשוק, מעלה את מהירות ויעילות העבודה מולו.
ככל שיש יותר דרכים להגיע לשוק, ניתן לבדוק את כל הדרכים ולמצוא את היעילה ביותר, בה השקעה של X כסף, תביא להיענות הגבוה ביותר.

4. היענות השוק למידע חדש
הסעיף הזה בא לענות על שתי שאלות:

א. עד כמה השוק אוהב מידע חדש?
אם השוק מחפש דרכים חדשות לפתור את הבעיות שלו, אוהב טכנולוגיות חדשות, מחפש כל הזמן אמצעים יעילים יותר להשיג את מטרותיו, סימן שהשוק יישמח לשמוע על כל דבר חדש שמופיע בו. דוגמא לשוק מוצלח במובן זה, יכולה להיות שוק של סוחרי מטח או שוק של התפתחות אישית.

ב. עד כמה השוק רגיל לקנות מוצרים שמיועדים לשוק זה?
הפרמטר הזה בא לבחון, האם לשוק יש הרגל להוציא כסף, כדי לקנות מוצרים שנוצרו עבור השוק.
אם השוק כבר רגיל לקנות מידע, מוצרים ושירותים, יהיה לך הרבה יותר קל למכור להם את מה שאתם מציעים.
אם השוק לא רגיל לקנות, ללמד אותו לעשות זאת, תהיה מטלה קשה וזוללת משאבים. אם השוק שלכם, אלו אנשים שעד היום הורידו מוזיקה מהאינטרנט ולעולם לא שילמו בעבורה, ואתם רוצים למכור להם יצירות מוזיקליות שתואמות בדיוק את הטעם שלהם במוזיקה, אתם תיתקלו בקשיים ובהיענות נמוכה.
יחד עם זאת צריך לזכור, שכל שוק אפשר לחנך, ככל שהשוק חדש יותר, כך קל יותר לעשות זאת.

אלו הם הפרמטרים העיקריים לפיהם ניתן לבחון את טיב השוק ולהחליט האם יש טעם להיכנס אליו או לחפש שוק אחר. הצעד הבא לאחר בחירת השוק, הוא התמקדות בנישה אחת ספציפית בתוך השוק, ואפיון הלקוח.

כדי לא לפספס את העדכונים הבאים עם מידע על הקמה וניהול של עסק, הירשם לקבלת עדכונים במייל, בפינה הימנית למעלה.

תגובות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *